Ставки фрахту зерновозів сезонно зростають

Ставки фрахту автомобілів зерновозів демонструють зростання в вересні-жовтні 2020 року на фоні сезонного збільшення попиту в зв’язку із збиральною кампанією пізніх культур. Оскільки автомобільний транспорт бере на себе увесь обсяг вантажопотоку з полів, вантажовласники змушені підвищувати тарифи, щоб забезпечити вчасний вивіз урожаю.

Незважаючи на позитивну динаміку, ставки фрахту в жовтні нижчі на 25,4% порівняно з 2019 роком. Факторів, що стримують подальше зростання тарифів, кілька.

1) Зниження вартості дизпалива. Дрібнооптові партії на базисі «Коростень» в жовтні 2020 року торгувались по 16,35 грн/літр проти 23,86 грн/літр в аналогічному періоді 2019 року (-31,5%). Середня роздрібна ціна по Україні в жовтні 2020 року теж на 17,0% нижча за відповідний період минулого року. Але, якщо в попередні роки даний фактор мав низький вплив на динаміку ставок, то протягом 2020-го ми фіксуємо зростання кореляції.

2) Зниження валових зборів основних с/г культур, а також розтягнутість в часі збиральної кампанії, як ранніх так і пізніх культур, знизили пікові навантаження на логістичні канали.

3) Скорочення частки автотранспорту в експортному вантажопотоці. Протягом трьох останніх місяців спостерігається перерозподіл в бік збільшення питомої ваги залізниці на маршрутах доставки зернових та олійних культур з регіонів до портових терміналів.


4) На ринку існує профіцит автомобілів зерновозів. Таку впевненість висловлюють учасники ринку. Згідно нашого опитування, яке ми провели на старті збирання пізніх культур, майже 90% респондентів вважає, що на ринку існує профіцит автомобілів зерновозів. Гостроти ситуації також додає факт повернення в країну частини водіїв вантажного транспорту, які працювали в ЄС, але через локдаун втратили роботу. Як наслідок, частина зерновозів, які до цього простоювали через відсутність кваліфікованих водіїв, тепер виходять в рейси збільшуючи пропозицію вільного транспорту.