Укрзалізницю поділять на три?

Міністр інфраструктури Владислав Криклій озвучив плани уряду, щодо розподілу ПАТ «Укрзалізниця» на три відокремлені компанії. Про це він повідомив в інтерв’ю Радіо Свобода:
«Одна компанія буде відповідати за доступ до інфраструктури, за електрифікацію, капітальні вкладення в підтримку, експлуатацію і розвиток залізничної мережі. Другий оператор буде займатися пасажирськими перевезеннями ... І третя фірма буде генерувати прибутки для держави, її діяльність буде пов'язана з вантажоперевезеннями».

Ця інформація раніше вже звучала і від прем’єр – міністра Олексія Гончарука:
«Особисто моя позиція: чим менше держави в економіці, тим краще. Звичайно, залишаться підприємства, які є стратегічними — та ж "Укрзалізниця". Там є частина, яка не може бути приватизована — залізничне полотно. Є модель, коли підприємство ділиться на операторів трьох різних частин. Це окрема і дуже складна історія. Те, що може бути і є природною монополією, де не може бути конкурентного ринку, можна залишити державі. І то, я б заводив туди приватний капітал», - повідомляє Інтерфакс – Україна.

Порівнюючи заяви міністра і прем’єра можна зробити кілька висновків.
1. Буде утворено оператора залізничних мереж, що займатиметься виключно обслуговуванням інфраструктури. Із заяви Гончарука можна зробити висновок, що даний напрямок буде 100% належати державі. І тут виникає закономірне питання за рахунок чого буде фінансуватись діяльність такої компанії. Щоб уявити масштаб, варто сказати, що за 2018 рік «Укрзалізниця» інвестувала 2 млрд. грн в реконструкцію колій, а також 1,4 млрд. грн. в капітальний ремонт будівель та споруд. Що й говорити, якщо лише на реалізацію Бескидського тунелю було витрачено 117 млн. євро.
2. «Прибутковий напрямок» - вантажні перевезення, буде виділено в окремий кластер і саме цей сегмент залізниці буде або частково роздержавлено шляхом допуску приватних операторів до з/д інфраструктури або ж продаж частини акцій «Укрзалізниці» (корпоратизацію проведено в 2017 році) приватним інвесторам.
3. «Неприбутковий напрямок» - перевезення пасажирів, вочевидь залишиться у державній власності, оскільки складно уявити як це може зацікавити інвесторів. Звучали також ідеї про концесію з/д вокзалів від того ж таки міністра інфраструктури Криклія, зокрема стосовно Київського вокзалу. Але за словами міністра, головний вокзал країни за 2018 рік отримав 36 млн. грн збитків, важко навіть уявити фінансові показники з/д вокзалів в регіонах. Також світовий досвід показує, що перевезення пасажирів залізницею є збитковим в переважній більшості країн ЄС і в США, цей напрям дотується державою. Згідно річного звіту «Укрзалізниці», заборгованість держави, перед компанією, за пільговий проїзд пасажирів в 2018 році склала 300,8 млн. грн.
4. Цікаво також як буде розділено активи компанії, а також її зобов’язання. Наприклад на кінець 2018 року довгострокові зобов’язання становили 23,9 млрд. грн., а короткострокові 31,4 млрд.

Тому чекаємо кінця 2019 року, саме до цього часу президент В. Зеленський доручив Кабміну розробити план реструктуризації ПАТ «Укрзалізниці».

Але вже зараз можна зробити висновок, що такий розподіл викличе шокову ситуацію на ринку вантажних перевезень і буде потрібен період адаптації для побудови нових моделей взаємодії між учасниками ринку. Також стає зрозуміло, що будуть виникати затримки вантажів через неузгодженість дій між компаніями після розподілу. Тому роль автомобільних перевезень, в середньостроковій перспективі, буде зростати.