Тарифи на перевезення зернових зросли на 3,6%
Станом на 01.09.2019 року середнє зростання тарифів на перевезення зернової групи вантажів, склало 3,6% в порівнянні з минулим роком.
На початку збиральної кампанії, в червні 2019 року, ми провели опитування учасників ринку стосовно того, як будуть змінюватись тарифи на перевезення зернових вантажів, а також як впливатимуть окремі фактори на зростання собівартості. Зібравши думки ринку, нами було підготовлено тарифну сітку з рекомендованими розцінками на перевезення зернових культур. З цим матеріалом можна ознайомитись тут.
Тому було цікаво проаналізувати як же склалась ситуація з тарифами цьогоріч.
Тариф, грн/тоно-км без ПДВ (прогноз Zernovoz.ua) |
Тариф, грн/тоно-км без ПДВ (фактичні середні ціни на 01.09.2019) |
Відхилення, % | ||
0 — 50 |
3,47 |
3,75 |
8,1% | |
51 — 100 |
2,7 |
2,75 |
1,2% | |
101 — 200 |
2,15 |
1,87 |
-13,0% | |
201 — 300 |
1,85 |
1,48 |
-20,0% |
Як видно з таблиці фактичні показники мають різнонаправлену динаміку. Перевищили наш прогноз, тарифи на короткому плечі, + 8,1% до прогнозу на відстань до 50 км і +1,2% до 100 км. В той же час на відстанях до 200 і 300 км фактичні тарифні ставки виявились суттєво нижчими від рекомендованих нами.
Чому це важливо? Дуже часто ринок зривається в демпінг тарифів через недобросовісну конкуренцію між учасниками. Складається ситуація коли перевізники працюють з мінімальною маржою або взагалі нижче собівартості. Ці фактори не дають ринку розвиватись і відлякують інвесторів. З іншого боку сегмент автомобільної логістики, за нашими прогнозами, буде основним драйвером зростання ринку перевезень зернових вантажів, адже для цього є ряд передумов:
• Стабільний тренд на зростання обсягів валових зборів наймасовіших с/г культур, що також забезпечує зростання обсягів експорту;
• Попри позитивні зміни в діяльності «Укрзалізниці», даний канал логістики досяг свого піку пропускної спроможності про що свідчать затримки с/г вантажів і
оголошення «конвенцій» під час проходження збиральних кампаній;
• Розвиток річкової логістики має досить туманні перспективи.
Враховуючи це, трафік вантажів в найближчі роки буде досить суттєво перерозподілятись на користь авто. В такій ситуації виникає потреба в інвестиціях, які допоможуть сформувати вантажний автомобільний парк, що зможе задовольнити попит.
Тарифи демонструють різнонаправлену динаміку і в порівнянні з минулим роком про що свідчить власна статистика Zernovoz.ua.
Відстань, км | Тариф, грн/тоно-км без ПДВ (станом на 01.09.2018) | Тариф, грн/тоно-км без ПДВ (станом на 01.09.2019) | Відхилення, % | |
0 — 50 | 3,17 | 3,75 | 18,3% | |
51 — 100 | 2,37 | 2,68 | 16,0% | |
101 — 200 | 2,11 | 1,87 | -11,4% | |
201 — 300 | 1,62 | 1,48 | -8,6% |
Так станом на 01.09.2019 р. в порівнянні з 01.09.2018 р., середнє зростання по тарифах склало 3,6%. І якщо найбільше зростання продемонстрували перевезення на відстань до 50 км – ріст на 18,3%, а також на відстань до 100 км – ріст на 16,0% відповідно, то динаміка на довшому логістичному плечі була від’ємна. На відстань до 200 км середній тариф знизився на 11,4%, а на відстань до 300 км – на 8,6% .
Основним фактором, що вплинув на зниження тарифів, стало суттєве падіння цін на основні с/г культури, що виробляються в Україні і йдуть на експорт, як наслідок, виробники почали максимально економити на вартості доставки і нав’язувати ринку нижчі тарифні ставки в порівнянні з минулим роком.
Нагадаємо, що згідно нашого опитування проведеного в червні поточного року, учасники ринку очікували зростання тарифів на рівні 15% на ранню групу з подальшим зростанням при збиранні пізніх культур.
Тарифи на перевезення мають чітку сезонність, найбільше зростання відбувається в вересні, жовтні і листопаді під час збирання соняшника і кукурудзи, що супроводжується дефіцитом транспортних засобів.
Тому Zernovoz.ua працює над згладжуванням таких сезонних перекосів, шляхом покращення доступу до ринку як власників зернових вантажів так і перевізників, підвищення ліквідності ринку. Ми докладаємо зусиль для зростання прозорості цього сегменту логістики і як наслідок, приходу інвестицій в галузь.