Ставки фрахту зерновозів продовжують падіння
Ставки фрахту автомобілів зерновозів продовжують падати. Що це економічні фактори, стан ринку, що відповідає об’єктивній реальності чи психологічні фактори?
Джерело: Zernovoz.ua
Ми відмічали зниження ставок фрахту протягом всього сезону за виключенням липня – серпня 2019 року, коли на фоні новин про припинення поставок нафтопродуктів з РФ і сезонного росту споживання, ціни на дизпаливо продемонстрували короткочасне зростання. Навіть у розпал сезону, під час збирання соняшнику і кукурудзи, тарифи були суттєво нижчі за минулий МР. Восени тиск на ставки чинили низькі ціни на зернові - виробники і трейдери, намагаючись тримати маржу, нав’язали перевізникам більш низькі тарифи на перевезення.
Зараз ситуація повторюється і власники автотранспорту знову стають «слабкою ланкою». По суті маючи стабільно високий обсяг вантажів для перевезення, ставки фрахту постійно знижувалися протягом другої половини поточного МР. Після завершення активної збиральної кампанії основними факторами, що впливають на завантаженість автомобілів – зерновозів є експортний напрямок – доставка зернових в порти, а також забезпечення сировиною олійно-екстракційних заводів, які збільшують переробку олійних культур саме в другій половині маркетингового року.
Джерело: Zernovoz.ua
Власний моніторинг Zernovoz.ua вказує на те, що з грудня 2019 року по квітень 2020 року доставка зернових в порти автотранспортом знаходилась вище середніх значень, що важливо – зросла і питома вага автотранспорту в експортній логістиці, ми про це повідомляли раніше.
Так само сприятливою була ситуація з попитом на доставку олійних культур на переробні підприємства і в експортному напрямку. Згідно статистичних даних в 2019 році в Україні було зібрано 22,3 млн тон олійних культур з них 3,4 млн тон або 15,2% було перевезено залізницею, а 18,9 млн тон або 84,8% автотранспортом.
Враховуючи наведені вище дані по обсягах вантажопотоку, можна зробити висновок, що ємність ринку автомобільних перевезень с/г вантажів в поточному МР була вище за попередні роки, чому сприяло рекордне зростання валового збору зернових та збільшення частки автотранспорту в експортному напрямку.
Тоді чому тарифи падають?
На нашу думку, на даний час, основними факторами тиску на ставки фрахту є негативні настрої серед перевізників і власників вантажів, профіцит автомобілів – зерновозів (згідно оцінок самих учасників ринку), а також не спроможність власників автотранспорту організуватись для відстоювання власних інтересів.
В травні поточного року, ми провели опитування представників ринку для того, щоб консолідувати думки основних стейкхолдерів на питання, які будуть формувати ринок в наступному сезоні. Що цікаво 83,3% опитаних вважають, що зниження вартості дизельного палива в більшій або меншій мірі призведе до зниження тарифів. Щоб картина була повна, додаємо сюди дані іншого опитування – щомісячного опитування бізнесу, яке проводить НБУ, зокрема індекс очікування ділової активності, який знаходиться просто в обвальному падінні протягом останніх місяців, тобто бізнес очікує погіршення ділової активності. Саме такі настрої і тиснуть на тарифні ставки.
Джерело: Національний Банк України
А як щодо зниження вартості дизпалива?
Це ж логічно – падають затрати на дизель – падають і тарифи, але не все так однозначно. Якщо порівняти червень 2019 р. до червня 2020 р. ставки фрахту на перевезення знизились на 52,3% в той час, як середня вартість ДП за вказаний період знизилась на 36,2%, варто зазначити, що затрати на паливо в операційних витратах займають близько 35,0%, тобто можна говорити, що тарифи знижуються швидше ніж прямі витрати на утримання автомобілів – зерновозів.
Саме такий стан речей і породжує всі хронічні болячки цього ринку: демпінг ставок, перевантаження і відсутність великих гравців, які б взяли на себе функцію маркетмейкерів.