Сезонний ріст цін на дизель відміняється?
Впродовж останніх трьох років, на ринку дизпалива спостерігалося сезонне зростання, цінове ралі стартувало чітко в кінці вересня або на початку жовтня. Таку ситуацію можна спостерігати в 2016, 2017 і в 2018 роках. Яскраво це ілюструє графік середніх роздрібних цін по Україні.
Джерело: Мінфін
Але в поточному 2019 році ситуація не повторилась, а ціни на дизель продовжили тренд на зниження, що розпочався ще в травні цього року.Головними драйверами для вітчизняного ринку нафтопродуктів стали:
- Обмеження поставок нафтопродуктів Росією і падіння імпорту з Білорусі внаслідок аварії на Мозирському НПЗ через «брудну» російську нафту.
- Зниження вартості нафти на світових ринках, що почалося в квітні 2019 року. За цей час середнє зниження котирувань на марку нафти BRENT, яка за своїм характеристиками і ціною схожа до російської, склало 20,8%.
- Суттєве зміцнення гривні до долара, що триває на протязі поточного року – курс долара до національної валюти знизився на 12,7%.
Про запровадження Росією ембарго на поставки нафтопродуктів в Україну з 01 червня 2019 року, почали активно говорити ще з початку року, а тому оператори ринку передбачаючи дефіцит, суттєво наростили імпорт, щоб сформувати товарний запас. Згідно даних Держстату, станом на 01 червня запаси дизельного палива становили 400,3 тис. тон, що на 27,9% вище відповідного показника 2018 року.
Щоб мінімізувати шок для ринку, адже на долю Росії припадав 41% українського ринку дизельного палива, було збільшено обсяг внутрішнього виробництва про що свідчить зростання обсягу імпорту сирої нафти. За сім місяців поточного року було імпортовано 5 085,5 тис. тон проти 4 645,3 тис. тон за аналогічний період 2018 року, зростання на 9,5%. Зріс також і власний видобуток нафти на 7,4% за січень – серпень 2019 року в порівнянні з 2018-м.
Відповідно до даних державної служби статистики підвищений попит на дизпаливо спостерігався лише в червні і липні, а вже у серпні обсяг споживання дорівнював значенням минулого року.
Україні також вдалося ефективно замістити поставки нафтопродуктів з Білорусі. Так найбільші гравці ринку — ОККО, WOG, AMIC перейшли до «Орлен Летува», яка наростила поставки на 79%, про що повідомляє портал enkorr. А вже на початку осені почали зростати і поставки нафтопродуктів з Росії.
Зріс імпорт і через морські порти. Як повідомляє enkorr – «За 9 місяців 2019 р імпорт нафтопродуктів через порти збільшився на 20%, до 673,9 тис. тон, в порівнянні з аналогічним періодом 2018 року (558 тис. тон). У тому числі порт Одеси прийняв 213,1 тис. тон (+ 234% до аналогічного періоду 2018 року), «Південний» - 156,4 тис. тон (-23%), порт Миколаєва - 104,4 тис. тон ( -54%), Херсон - 93 тис. тон (+ 93%), Чорноморськ - 97,3 тис. тон (в 2018 році імпортні нафтопродукти не приймав)».
«У вересні імпорт дизельного палива в порівнянні з серпнем збільшився на 25% (на 119 тис. тон), до 593 тис. тон. Після усунення дефіциту, оптові ціни пішли на спад. До 11 жовтня вартість автопартій ДТ в портах опустилася нижче 21,00 грн / л, а крупнооптова націнка, що виникла на початку вересня, практично повернулася на докризовий рівень» - зазначається у повідомленні enkorr.
Тобто можна говорити, що український ринок нафтопродуктів зміг адаптуватись до негативних факторів. Вдалось досить суттєво диверсифікувати як канали постачання (у вересні 20% імпортованого ДП було поставлено через порти) так і постачальників.
Зростання запасів, знижувальний тренд по нафті і суттєве укріплення гривні забезпечили зниження середньої ціни дизпалива на 13,1% в порівнянні із значеннями жовтня 2018 року.