Верховна Рада ухвалила закон про штрафи за перевантажені фури
У середу 11 вересня Верховна Рада прийняла за основу і в цілому законопроект №1047 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю”, яким суттєво, а точніше в рази, збільшила штрафи за перевищення граничної ваги вантажу транспорту. Законопроект передбачає запровадження штрафів від 8,5 до 34 тис. грн за перевищення допустимої ваги. Розмір санкцій має наступний вигляд:
- перевищення на 5-10% більше - штраф 8,5 тис. грн,
- перевищення на 10-20% більше - штраф 17 тис. грн,
- перевищення понад 20% - штраф 34 тис. грн.
Кошти від сплати штрафів, планується направити в державний дорожній фонд.
Логіка законотворців на перший погляд зрозуміла і правильна. Вантажівки руйнують дорожнє покриття - повинні за це заплатити. Але…
Але як завжди логіка в наших реаліях наштовхується на жорстку реальність. Експерти і учасники ринку автоперевезень дуже неоднозначно сприйняли цю новину. Чому так? Давайте розбиратись.
Згідно доповіді Українського Інституту Майбутнього (прочитати можна тут) за 2014-2019 роки, робота Укртрансбезпеки і вплив її діяльності на поліпшення дотримання габаритно-вагових норм сприймається негативно. По суті було створено ще один орган, який продукує корупцію в галузі автотранспортних перевезень. Про це яскраво свідчить статистика діяльності даного органу, а саме:
- на всій території України працюють лише 26 ГВК станом на 2019 рік;
- не використовується жоден мобільний ГВК з 78, що були придбані в 2017 році;
- до 40% порушень не виявляється під час перевірок з різних причин;
- до 4 млн. дол. США обсяг хабарів “за вирішення питання”.
Тобто, Укртрансбезпека за п’ять років так і не стала повноцінним модератором ринку транспортних послуг. В умовах колапсу Укрзалізниці через зношеність тягового складу і вагонів, а також слабкого розвитку річкових перевезень, зросла роль автотранспорту, що в свою чергу призвело до навантаження на дорожнє полотно. Тут би й повинна була зіграти свою роль Укртрансбезпека відповідно до тих завдань, які на неї покладались при створенні. Але не маючи змоги фізично і в повній мірі забезпечити контроль габаритно-вагових показників транспортних засобів, Укртрансбезпека в пунктах ГВК створила корупційну систему де можна “порішать”. Саме тому учасники ринку прогнозують зростання сум хабарів за безперешкодний проїзд, але аж ніяк не вирішення питання перевантаженості вантажних автомобілів.
P.S.: Команда порталу Zernovoz.ua послідовно виступає за впровадження цивілізованих і прозорих правил гри на ринку автоперевезень, тому ми пропонуємо запровадження трьохсторонньої відповідальності, а саме вантажовідправника, перевізника та отримувача за порушення граничних норм ваги вантажу, зокрема в секторі перевезення зернових та олійних культур, що підведе учасників ринку до спільної відповідальності.