Контейнерні перевезення зернових зросли на 93%

В 2019 році, згідно статистичних даних, "Укрзалізниця" наростила перевезення зерна і продуктів перемолу, на цьому фоні цікаво виглядає тенденція до нарощування перевезень цих вантажів на експорт контейнерними поїздами, що є не типовим рішенням.
Порівнявши показники перевезень за вересень – грудень 2019 і 2018 року, як один з пікових періодів завантаженості з/д транспорту зерновими вантажами, можна зробити висновок, що ріст контейнерних перевезень в цей період склав 93,1%.

Джерело: Єдиний державний веб-портал відкритих даних

В фізичних величинах в структурі перевезень частка контейнерів, протягом досліджуваного періоду, зросла не так суттєво, з 2,5% в 2018 році до 4,0% в 2019.
Згідно даних Державної служби статистики, приріст експорту продуктів перемолу в 2019 році, а саме борошна і висівок в період вересня-грудня склав +124,4 тис. тон, а ріст контейнерних перевезень зернових у відповідному періоді +253,3 тис. тон, тобто ріст відбувся в основному за рахунок саме зернової групи. На нашу думку, перерозподіл частини тонажу на контейнерні поїзди є наслідком кількох факторів:

  • Перебої з забезпеченням вагонами зерновозами учасників ринку в пікові періоди, особливо під час збирання кукурудзи, яка є наймасовішою зерновою в нашій країні. Всі пам’ятають як восени минулого року в системі PROZORRO зникли на кілька місяців лоти на продаж послуг саме вагонів-зерновозів про що ми повідомляли. Як відповідь на це учасники ринку, протягом останніх років, активно нарощують власні парки вагонів, але також є проблема з дефіцитом локомотивів. До того ж такі інвестиції можуть собі дозволити лише великі агрохолдинги і трейдери, які мають доступ до лізингових і кредитних програм, зокрема ЄБРР.

  • Відповідно до власної статистики Укрзалізниці, протягом 2018-2019 років знизилась кількість хоперів, які перебувають в робочому стані з 10,3 тис. одиниць до 9341, тобто майже на 1 тис. одиниць або 9,5%. 

Внаслідок перелічених факторів учасники ринку намагаються нестандартно вирішувати ситуацію, про що свідчить ріст перевезень зернових вантажів не тільки контейнерами, а й критими вагонами.