Автомобільні перевезення зернових в листопаді 2019 року

Ставки фрахту на перевезення с/г вантажів автотранспортом в листопаді знову демонструють падіння попри пік сезону. Чи знайде ринок баланс?

Новий маркетинговий рік приніс Україні черговий рекорд валового збору зернових і олійних культур. Згідно попередніх оцінок зернові та олійні досягнуть позначки 96 млн тон, що на 4,2 млн тон перевищить показник минулого сезону. Позначилось це і на темпах експорту, що суттєво випереджають минулорічні показники.

Джерело: АМПУ

Але сезон став вдалим не для всіх. Власна статистика сервісу Zernovoz.ua свідчить, що протягом липня – листопада поточного року ставки фрахту на послуги зерновозів були суттєво нижчими в порівнянні з минулим роком, особливо цю різницю помітно в жовтні – листопаді коли ставки піднімаються до максимальних за рік значень в зв’язку зі збиранням соняшника, який транспортують в переважній більшості автотранспортом та кукурудзи, яка є наймасовішою культурою, а тому під час її збирання відбувається максимальне навантаження на логістичні канали.
І якщо в жовтні падіння було в межах 4-8%, то по результатах листопада зниження ставок вже досягло двозначних показників. Про причини, що викликали зниження ставок фрахту ми писали раніше.

Odoo изображение и текстовый блок

Джерело: власні дані Zernovoz.ua

Найбільшого зниження зазнали ставки на короткому і довгому плечі. На відстанях до 50 км падіння склало майже 50% в зв’язку із закінченням збиральної кампанії, а на відстанях від 200 км і більше – від 20%. Попри таке суттєве зниження тарифів на перевезення, вантажовласники і перевізники були досить активні протягом листопада, а кількість замовлень на перевезення була на одному з найвищих рівнів протягом нового МР. 
Серед замовників на перевезення популярністю користувались маршрути на відстань від 450 км і більше – 40% і від 300 – 450 км – 25%. Найбільшу питому вагу серед вантажів займав соняшник – 53% (це пов'язано з тим, що соняшник не перевозять вагонами і немає конкуренції з боку залізниці), який активно доставляли на переробку, а також зернові – 27%, їх поставляли в морські порти.

 

Джерело: власні дані Zernovoz.ua

Підсумовуючи закінчення збиральної кампанії можна зробити висновок, що попри рекордний урожай і високу активність в сегменті авто перевезень с/г вантажів, ставки просіли. Такі тенденції наслідок неорганізованості самих перевізників, адже вони маючи високий попит на свої послуги в поточному сезоні, знову стали «найслабшою ланкою». Саме за рахунок низьких ставок агрохолдинги і трейдери намагаються компенсувати падіння цін на свою продукцію. В черговий раз повторюється ситуація коли тарифи на перевезення скоріше схильні до психологічних факторів, ніж закону попиту і пропозиції. І зростання ставок фрахту відбувається тільки під впливом загрози для замовника втратити урожай. 

На нашу думку ситуація на ринку авто перевезень с/г вантажів має сильний дисбаланс на користь замовників послуг в поточному сезоні. Враховуючи, що збирання зернових і технічних культур закінчується, темпи експорту будуть сповільнюватись, а замовник не зупиниться доки перевезення не стануть взагалі безкоштовними, серед перевізників наростає невдоволення, солідні компанії йдуть на канікули. Тому рівень ризиків для вантажовласників у міжсезоння буде зростати, що може призвести до росту тарифів до економічно обґрунтованого рівня.