АМКУ зобов'язав вісім мереж АЗС знизити роздрібні ціни на пальне
В четвер 5 грудня 2019 року Антимонопольний комітет ухвалив для восьми операторів АЗС, що є лідерами ринку, рекомендації щодо встановлення цін. Рішення опубліковано на сайті організації. До переліку потрапили «ВЕСТ ПЕТРОЛ МАРКЕТ» (бренд WOG), «ОККО-РІТЕЙЛ» (бренд ОККО), «УКРНАФТА» (бренд UKRNAFTA), «АМІК Україна» (бренд AMIC Energy), «Альянс Холдинг» (бренд SHELL), «СОКАР ПЕТРОЛЕУМ» (бренд SOCAR), «Укрпалетсистем» (бренд UPG) та «ГЛУСКО Рітейл» (бренд GLUSCO). Також АМКУ привів перелік факторів на основі яких було прийнято таке рішення, а саме:
• середні ціни крупного опту на бензини марки А-95 та дизельне паливо знизилися майже на 20 %;
• курс долара США до гривні, що має значний вплив на ціноутворення зважаючи на імпортозалежність цих ринків, знизився на майже 12 %;
• середні роздрібні ціни на бензини марки А-95 та дизельне паливо знизилися на 5-5,6 %.
Директор консалтингової компанії «А-95» Сергій Куюн в коментарі виданню «Деловая Столица» так прокоментував цю ситуацію:
«На самом деле никто не может запретить кому-то что-то рекомендовать. Но АМКУ не могут устанавливать, предписывать, на сколько гривень снизить цену. Таких полномочий у Антимонопольного комитета нет. А вот давать рекомендации снизить цены - это нормальная практика, и она не впервые задействуется. И сегодня я согласен с Комитетом: действительно потенциал для снижения цен есть. Этот уровень цен сформировался не сегодня, а еще месяца два назад. И в данной ситуации я считаю, что это еще корректное обращение. Оно будет иметь результат».
І дійсно результат себе не заставив чекати. Вже шостого грудня, згідно моніторингу інформаційного ресурсу enkorr, оператори, що фігурують у переліку, почали знижувати ціни.
Джерело: enkorr
Джерело: enkorr
В той же час помітно, що кілька гравців все ще були вище від середнього рівня цін на бензин А-95 і дизпаливо.
На нашу думку такі рішення АМКУ є досить спірними, особливо враховуючи неоднозначну репутацію цього регулятора.
По-перше в комітеті до уваги взяли не всі фактори, що мають вплив на ціноутворення нафтопродуктів, а саме те що за період з червня по листопад ціна нафти різних марок в середньому виросла на 5,1% на фоні скорочення видобутку країнами ОПЕК. Як ми повідомляли раніше Україна збільшила імпорт сирої нафти для виробництва нафтопродуктів в середині країни, тому собівартість бензину і дизельного пального може сильно варіюватись по ринку. Тоді як АМКУ пропонує підхід «середньої температури по палаті».
По-друге рекомендації надано не всім учасникам ринку, які тримають високі ціни (наприклад мережа Параллель), компанії, що потрапили в список комітету займають лише 25% ринку роздрібної торгівлі нафтопродуктами. Що це? Вибірковість?
По-третє ринок нафтопродуктів не підлягає державному регулюванню згідно закону України «Про ціни і ціноутворення» і підзаконних нормативних актів, тому комітет застосовує інструмент «рекомендацій».
"Действующее законодательство обладает достаточным инструментарием для влияния на участников рынка нефтепродуктов. Поскольку монополизм на этом рынке доказать практически невозможно, то АМКУ, как правило, характеризирует их действия по части 3 статьи 6 Закона Украины "О защите экономической конкуренции" (схожие действия на рынке). Уже около года мы наблюдаем за снижением оптовых цен и снижением курса валюты, а это те показатели, которые всегда были одними из ключевых объяснений в связи с ростом цен на нефтепродукты. Но в нашей ситуации, по-видимому, росла только маржинальность для основных участников рынка, а розничные цены оставались без изменений. Удивляет почему только спустя год Комитет обратил на это внимание" – говорить Олександр Бондарчук керуючий партнер компанії "ADS Legal Group" в коментарі «Деловой Столице».
Та попри всю неоднозначність в діях регулятора фігуранти списку почали знижувати ціни, що відповідає мотиваційній частині рішення комітету. Далі пряма цитата:
«Зважаючи на значний вплив ринків нафти та нафтопродуктів на всі галузі національної економіки, енергетичну безпеку держави та рівень життя населення, АМКУ ухвалив такі ОБОВ’ЯЗКОВІ ДЛЯ РОЗГЛЯДУ рекомендації названим вище компаніям:
• ужити заходів щодо встановлення роздрібних цін на високооктанові бензини та дизельне паливо на рівні, який існував би за умов значної конкуренції на ринку;
• про результати розгляду цих рекомендацій повідомити Антимонопольний комітет України у 10-денний строк з дня їх отримання.» - кінець цитати.