Що чекає на ринок автомобільних перевезень зернових цієї осені? Аналізуємо результати опитування

Збиральна кампанія пізніх культур стартувала, аграрії розпочали обмолот соняшнику та сої, незабаром «підтягнеться» кукурудза. Ми традиційно провели опитування серед перевізників і вантажовласників, щоб консолідувати думки бізнесу стосовно того, яким буде сезон пізніх 2020 року, а також пропонуємо ставки фрахту автомобілів зерновозів, як індикатив для ринку.

Результати опитування

Переважна більшість учасників опитування, а саме 64,6% вважають, що ставки фрахту на перевезення пізніх культур впадуть, ще 25,3% впевнені, що тарифи будуть на рівні минулого року. 

При цьому 83,7% відповіли, що ставки під час збирання ранніх культур їх не задовольнили. 

На нашу думку, такі очікування формуються під впливом ряду факторів.

По-перше, протягом червня – серпня 2020 року ціни на дизпаливо виросли в середньому на 5,6%, в той же час нафта основних сортів, на міжнародних біржових майданчиках, зросла на 21,7% - 22,4%. Учасники вітчизняного ринку нафтопродуктів відмічають, що основною причиною стриманого зростання є ціновий демпінг з боку групи «Приват», яка володіє Кременчуцьким НПЗ і мережею АЗС та є помітним гравцем, як виявилось, здатним нав’язати свої правила гри всьому ринку. Нагадаємо, що згідно наших власних розрахунків, вартість пального займає 33-35 %% в операційних витратах перевізників. 

По-друге, зниження валових зборів основних культур, затримка в збиранні ранніх зернових, яке спостерігається в поточному сезоні, а також стримування виробниками продажів, згладило ріст попиту на послуги автомобілів зерновозів в червні-липні.

По-третє, майже абсолютна більшість учасників опитування, а саме 90,6% вважає, що на ринку існує профіцит автомобілів зерновозів.

Враховуючи існуючий профіцит і високу конкуренцію, готові змінити партнерів в поточному сезоні 38,3% опитаних, віддають перевагу роботі  із перевіреними контрагентами 61,7%.

Не обійшли ми в своєму опитуванні і питання «перегрузів» та активізацію розмов про заходи з посилення відповідальності за перевантажений транспорт і зміни в роботі пунктів ГВК. 58,8% опитаних за посилення контролю, а 26,8% вважають, що суттєвих змін не відбудеться. 

Також, протягом останнього часу знову активно обговорюється питання запровадження тристоронньої відповідальності за «перегрузи», а серед перевізників поширюються повідомлення про те, що портові термінали «Ніка-Тера» і «ДССК» вже готуються приймати вантажний транспорт з масою брутто до 40 тонн.

Рекомендовані ставки фрахту автомобілів зерновозів на період збору пізніх культур 2020 року від Zernovoz.ua