Чи дозволить падіння цін на пальне знизити тарифи на перевезення?

Серед гравців зернової логістики побутує думка, що в поточному сезоні тарифи на перевезення ранніх зернових мають знизитися внаслідок ряду факторів, в той же час опитування, яке ми провели, показує, що учасники ринку прогнозують ставки, які є вищими за ті, що діяли в минулому році. Чому так? Спробуємо розібратись.

Збиральна кампанія вже скоро розпочнеться, а тому питання зернової логістики знову постане гостро. Ми як сервіс, який представляє сегмент автомобільних перевезень зернових вже по добрій традиції провели опитування учасників ринку – вантажовідправників і перевізників, щоб зрозуміти яким вони бачать новий сезон і як поточна ситуація (пандемія COVID-19 і економічна криза) буде впливати на галузь.


Результати опитування
Більш детально з результатами опитування можна ознайомитись за посиланням. А ми лише тезисно озвучимо основні тенденції:

•    83,3% опитаних вважають, що зниження вартості дизельного палива в більшій або меншій мірі призведе до зниження ставок   фрахту;
•    20,2% респондентів вважають, що повернення заробітчан з-за кордону через епідемію коронавірусу і світову економічну кризу призведе до зниження заробітних плат в галузі зернових перевезень автотранспортом;
•    в той же час 60,3% опитаних вважають, що затрати на ремонт зростуть;
•    як наслідок 51,2% респондентів вважають, що ставки будуть падати, а 31,8% - що відповідатимуть показникам минулого року.

Нагадаємо, що станом на середину травня 2020 року динаміка тарифних ставок виглядає наступним чином:

Тому щоб уникнути хаотичного зниження тарифів і сповзання ринку в демпінг, ми публікуємо свою тарифну сітку, яка, як ми сподіваємось, буде індикативом як для власників вантажів так і для перевізників. Ми не представляємо жодну із сторін, а намагаємось знайти баланс інтересів всіх учасників. Для того, щоб мати об’єктивні і реальні дані для розрахунку тарифної сітки, було складено калькуляцію затрат операційної діяльності автомобіля зерновоза.

Основні допущення при розрахунках:
•    Машина робить в середньому 15 ходок в місяць
•    Середній кілометраж - 150 км в одну сторону
•    Середнє завантаження 25 тон
•    Вартість дизельного палива – 18 грн/літр (оптова ціна)
•    Курс USD/UAH – 27,00


Калькуляція затрат на перевезення

В якості короткого коментаря до розрахунків хотілося б відмітити кілька важливих моментів. 
По-перше: у витратах присутня амортизація, як важливий інвестиційний інструмент, яка повинна забезпечувати поступову акумуляцію коштів на оновлення автотранспортного парку.
По-друге: в розрахунки додано затрати на оплату відсотків за користування кредитною карткою або кредитною лінією для підтримання достатнього рівня обігових коштів, в середньому ця сума становить близько 100 тис. грн. на одну машину. На практиці часто виникає ситуація, коли вантажовідправники затримують оплату коштів за послуги перевезення і власникам автотранспорту доводиться покривати касові розриви за рахунок кредитів. Тому ми настійливо рекомендуємо власникам вантажів дотримуватись розрахунків за виконані послуги в 10-ти денний термін.
По-третє: спираючись на модель розрахунків операційних витрат, що наведена вище ми сформували тарифну сітку таким чином, щоб забезпечити рентабельність послуг перевезень в межах 10%, що дає хоча б мінімальну можливість для розвитку галузі автоперевезень зернових вантажів.

Рекомендовані ставки фрахту автомобілів зерновозів на період збору ранніх зернових 2020 року від Zernovoz.ua













* Звертаємо увагу, що представлені вище розрахунки передбачають зростання тарифу на 0,04 грн/т-км при зростанні вартості дизельного палива на 1 грн/літр.